ICT

Met onze ICT-beleid willen wij kinderen klaarstomen voor de vaardigheden van morgen. We zijn ervan overtuigd dat ICT reeds in de peuterklas een meerwaarde betekent.

Onze visie van de school op de rol van ICT

  • Het moet een meerwaarde betekenen.
  • Het leren actiever maken.
  • Het is de technologie van de toekomst.
  • Kinderen klaarstomen op de vaardigheden van morgen.
  • Het is een informatiebron.
  • Het brengt ontspanning en motivatie.
  • Het is een nieuwe vorm van communicatie.
  • Het geeft tijdswinst.
  • Het stimuleert coöperatief leren.
  • Het verschuift woordcultuur naar beeldcultuur.
  • Het heeft een educatief, preventief en remediërend karakter.
  • Het is een ondersteuning voor het behalen van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen.
  • Het is het middel voor interne en externe communicatie.

Klemtonen van de school

Leerprocesgerichte competenties.

1)   Samenwerken aan opdracht met behulp van ICT.

2)   Voorstellen van informatie.

  1. PowerPoint presentaties informatie voorstellen.
  2. Bundel opgesteld met tekstverwerkingsprogramma.
  3. Gebruik van Smartboard

3)   Zelfstandig leren met behulp.

  1. Methodegebonden software integreren in de klasverwerking.
  2. Een veilig internetgebruik.
  3. Andere software die aansluiten bij  belangstellingsthema.

4)   Zoeken en verwerken van informatie.

  1. Zelfstandig informatie raadplegen, bevorderen van zelfstandig en kritisch denken.

5)   Communicatie van informatie.

  1. E-mail verzenden.
  2. Artikels posten op de blog.

6)   Oefenen met behulp van ICT

7)   Creëren met behulp van ICT

  1. Affiches maken
  2. PowerPoint voorstellingen
  3. Klasblog
  4. Uitnodigingen
  5. Werken met digitale fototoestellen
  6. Werken met een i-pad
  7. Werken met smartboard
  8. Stopmotion film ontwerpen